Forurening

Brændeovne og forurening

EU har varslet en såkaldt åbningsskrivelse mod Danmark, fordi vi tilsyneladende ikke kan overholde de mål, Danmark har sat for nedbringelse af bl.a. partikler i forhold til EU’s såkaldte NEC-direktiv.

Regeringens støttepartier har – sammen med Rådet for Grøn Omstilling – ikke været sene til at benytte chancen for at kræve nye indgreb mod brændeovne. Kåre Press-Kristensen er endda gået så vidt som til at stille forslag om, at sagen bør føre til straf til Miljøministeriet og i yderste konsekvens miljøministerens afgang, fordi der ikke er leveret på det, Danmark har lovet EU.

En basal misforståelse

MEN: Der er en basal misforståelse, som kritikerne enten ikke kender til eller bevidst overser:

Miljøministeriet har i dag oplyst følgende: Når tallene for partikler i luften i Danmark er for højt i forhold til de mål, der er sat for 2020 i NEC-direktivet, kan det skyldes, at de baseres på målinger, der er op mod et par år gamle. Først i 2022 kan vi måle, om Danmark rent faktisk levede op til det, vi har lovet EU vedr. 2020.




Indholdet af en såkaldt åbningsskrivelse er fortroligt. Derfor ved vi ikke, hvad EU skriver til Danmark. Men EU-Kommissionen roder næppe rundt i helt grundlæggende begreber som de nævnte. Derfor må vi antage, at brændeovnsmodstanderne – bevidst eller ubevidst – benytter sig af, at der frit kan fortolkes på, hvad EU skriver til Danmark (og til andre lande, der heller ikke lever op til kravene p.t.)

Der er skrevet i Avisen Danmark, at de radikale ikke går ind for forbud mod brændeovne. Men de ser gerne yderligere regulering, en styrket informationsindsats og et politisk krav om filtre på brændeovne. Bemærk også, at miljøministeren henviser til, at vi først i 2022 kan se, om Danmark har nået målet.